- Inzerce -

Videa na víkend: Hudba a slova

Dnešní videa věnujeme spřízněnému časopisu Tvar, který ze svého literárního pole v aktuálním čísle vykročil k tématu propojení slov a hudby. Hostujícím editorem je básník Jaromír Typlt, který přizval i některé autory, které znáte z HIS Voice. Udělejme si tedy audiovizuální kompilaci inspirovanou tématy v časopise. V čísle najdeme obsáhlý rozhovor Typlta se skladatelem Martinem Smolkou. Smolka má na svědomí řadu děl zajímavě pracujících se slovy, z poslední doby například operu Sezname, otevři se! podle Umberta Eca, v níž slova a jejich řady hrají vlastně hlavní roli. Tady je kompletní provedení z loňských Ostravských dnů nové opery.

Martin Smolka v rozhovoru zmiňuje i některé další tematicky související kompozice.

Vinko Globokar: Toucher

V rozhovoru je zmiňován i šestatřicetihlasý kánon Deo Gratias renesančního skladatele Johannese Ockeghema. V něm „za opojně průzračným, velebným vokálním zvukem tiše šustí sykavky.“ Klip v podání Hilliard Ensemble sice nemá nejlepší zvukovou kvalitu, zato ale hezky návodnou obrazovou složku.

Náš kolega Jan Hocek píše o skladbě finské skladatelky Kaiji Saariaho Circle Map podle textů středověkého perského básníka Rúmího. Ta byla provedena v listopadu na festivalu Hudební fórum Hradec Králové.

Na dalším místě časopisu se píše o hudebních inspiracích v díle básníka Zdeňka Barborky. S jeho libretem pracoval Jaroslav Krček na své elektronické skladbě Nevěstka Raab z roku 1971.

Operu složil také básník Ezra Pound

Úvodní esej čísla napsal Ian Mikyska. Tak se na závěr podívejme, jak pracuje s textem on.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.