Dnešní videa věnujeme spřízněnému časopisu Tvar, který ze svého literárního pole v aktuálním čísle vykročil k tématu propojení slov a hudby. Hostujícím editorem je básník Jaromír Typlt, který přizval i některé autory, které znáte z HIS Voice. Udělejme si tedy audiovizuální kompilaci inspirovanou tématy v časopise. V čísle najdeme obsáhlý rozhovor Typlta se skladatelem Martinem Smolkou. Smolka má na svědomí řadu děl zajímavě pracujících se slovy, z poslední doby například operu Sezname, otevři se! podle Umberta Eca, v níž slova a jejich řady hrají vlastně hlavní roli. Tady je kompletní provedení z loňských Ostravských dnů nové opery.
Martin Smolka v rozhovoru zmiňuje i některé další tematicky související kompozice.
Vinko Globokar: Toucher
V rozhovoru je zmiňován i šestatřicetihlasý kánon Deo Gratias renesančního skladatele Johannese Ockeghema. V něm „za opojně průzračným, velebným vokálním zvukem tiše šustí sykavky.“ Klip v podání Hilliard Ensemble sice nemá nejlepší zvukovou kvalitu, zato ale hezky návodnou obrazovou složku.
Náš kolega Jan Hocek píše o skladbě finské skladatelky Kaiji Saariaho Circle Map podle textů středověkého perského básníka Rúmího. Ta byla provedena v listopadu na festivalu Hudební fórum Hradec Králové.
Na dalším místě časopisu se píše o hudebních inspiracích v díle básníka Zdeňka Barborky. S jeho libretem pracoval Jaroslav Krček na své elektronické skladbě Nevěstka Raab z roku 1971.
Operu složil také básník Ezra Pound
Úvodní esej čísla napsal Ian Mikyska. Tak se na závěr podívejme, jak pracuje s textem on.