Po prvním oficiálním studiovém albu Eg přišlo nadějné bělorusko-české duo Zabelov Group po dvou letech s EP se záznamem čtyř skladeb ze živého studiového nahrávání. Je smělý vokál Romana Zabelova předzvěstí významného posunu vpřed?
Ano i ne. Vokál je tu nástrojem vyjádření bolesti „ze stísněné atmosféry ve společnosti“, jak stojí v anotaci k albu, „přetvářejícího se do křiku a odvahy k boji“. A stejně tak naděje. Roman Zabelov, jinak výtečný akordeonista (však tahle těžce zkoušená země rodí výtečné hráče na tento nástroj; vzpomeňme třeba na Port Mone Trio), se zbavil nejistoty zpívat díky hodnám operního zpěvu na pražské HAMU. Jeho hlas leckdy evokuje Mobyho (I’m OK), což není právě originální, v ostatních skladbách ale obohacuje a umocňuje náladu a emoce. Ale nemusel by nutně být úplně všude.
Instrumentální stránka hudby tohoto dua je totiž přece jenom zajímavější. Smekám před mistrovstvím multiinstrumentalisty Jana Šikla, autora hudby např. k televizním dokumentům a divadelním představením, skladatele orchestrální a komorní hudby (pro Orchestr Berg, jehož je koneckonců členem, či Epoque Quartet) a člena kapely Korjen, hrající progresivní world music. Ve spojení s akordeonem se rodí vrstevnatá, zvukomalebná i drtivá emocionální hudba s dosti naléhavým étosem. Hutná elektronika se mísí s fusion jazzu a rocku (I’m OK), mysteriózní nálada se pozvolna mění v intenzivní zvukovou naléhavost (Spoviedz), obestře vás směs éterického jazz-rocku, minimalismu a rané psychedelie (Sun) či ambient s hiphopovým a dokonce drum’n’bassovým podložím (Juli).
Nezbývá, než se těšit na dlouhohrající album…
Zabelov Group: Madhouse Session
Minority Records https://www.minorityrecords.com/