- Inzerce -

Bastarda: Promitat Eterno

Debutové album formace Bastarda, kterou tvoří Pawel Szamburski (klarinet), Michal Górczyński (kontrabasový klarinet) a violoncellista Tomasz Pokrzywinski, vychází z tvorby skladatele a básníka Piotra z Grudziadza (1392 – 1480,  lat. Petrus Wilhelmi de Grudencz), jenž je považován za jednoho z prvních polských skladatelů, ale působil také v Německu, Rakousku a v neposlední řadě i v  Čechách. Mimochodem jeho pozapomenuté dílo bylo oprášeno až v roce 1975 českým muzikologem Jaromírem Černým a od té doby zažívá boom a letos se v Polsku konal čtvrtý ročník festival pojmenovaný po něm, který má motto Buďte jako Piotr – Obyčejní i neobyčejní. Jeho odkaz má totiž v sobě mnoho vstřícnosti i tajemství a vpravdě renesanční étos. Je to zkrátka výzva k následování.

Trio Bastarda, jehož členové mají zkušenosti s jazzem, klasikou, klezmerem a etnickou hudbou nejrůznějšího typu (kupříkladu v klarinetovém kvartetu Ircha, kde je jim kolegou Mikolaj Trzaska), pojali své cover-verze s neuvěřitelnou nonšalancí, v níž se mísí pieta s podprahovou poťouchlostí. Ačkoliv je vše hráno čistě akusticky, občas máte pocit, že se ocitáte v elektronickém ambientním prostředí či odkazech na ranou tvorbu Tangerine Dream (zejména třeba ve skladbě Presulem Ephebeatum). Ona středověkost je tam jednoznačně slyšet, ale jakoby echovaná do jednadvacátého století. Mystika s ponurými rysy snoubená s krásnou malebností. Konejšivé i drobně znervózňující. Prostě nádherné vystižení dané materie s přesahem do originální transformace. To vše podtrhuje závěrečná titulní kompozice s hostujícím pianistou Marcinem Maseckim, která všechny ty drobné „úlety“ v nejlepším slova smyslu vrací ke kořenům, do oné dávné (ale dodnes inspirující) minulosti.

Bastarda: Promitat Eterno

Lado ABC (https://ladoabc.com/pl/main)


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.