- Inzerce -

Bastarda: Promitat Eterno

Debutové album formace Bastarda, kterou tvoří Pawel Szamburski (klarinet), Michal Górczyński (kontrabasový klarinet) a violoncellista Tomasz Pokrzywinski, vychází z tvorby skladatele a básníka Piotra z Grudziadza (1392 – 1480,  lat. Petrus Wilhelmi de Grudencz), jenž je považován za jednoho z prvních polských skladatelů, ale působil také v Německu, Rakousku a v neposlední řadě i v  Čechách. Mimochodem jeho pozapomenuté dílo bylo oprášeno až v roce 1975 českým muzikologem Jaromírem Černým a od té doby zažívá boom a letos se v Polsku konal čtvrtý ročník festival pojmenovaný po něm, který má motto Buďte jako Piotr – Obyčejní i neobyčejní. Jeho odkaz má totiž v sobě mnoho vstřícnosti i tajemství a vpravdě renesanční étos. Je to zkrátka výzva k následování.

Trio Bastarda, jehož členové mají zkušenosti s jazzem, klasikou, klezmerem a etnickou hudbou nejrůznějšího typu (kupříkladu v klarinetovém kvartetu Ircha, kde je jim kolegou Mikolaj Trzaska), pojali své cover-verze s neuvěřitelnou nonšalancí, v níž se mísí pieta s podprahovou poťouchlostí. Ačkoliv je vše hráno čistě akusticky, občas máte pocit, že se ocitáte v elektronickém ambientním prostředí či odkazech na ranou tvorbu Tangerine Dream (zejména třeba ve skladbě Presulem Ephebeatum). Ona středověkost je tam jednoznačně slyšet, ale jakoby echovaná do jednadvacátého století. Mystika s ponurými rysy snoubená s krásnou malebností. Konejšivé i drobně znervózňující. Prostě nádherné vystižení dané materie s přesahem do originální transformace. To vše podtrhuje závěrečná titulní kompozice s hostujícím pianistou Marcinem Maseckim, která všechny ty drobné „úlety“ v nejlepším slova smyslu vrací ke kořenům, do oné dávné (ale dodnes inspirující) minulosti.

Bastarda: Promitat Eterno

Lado ABC (https://ladoabc.com/pl/main)


Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.

MA

Vytváření prostoru pro novou hudbu