- Inzerce -

Jan Karman a vymítání ďábla

Nizozemský skladatel Jan Karman se narodil v roce 1937 v nizozemském městě Colijnsplaat a v oboru komponování hudby je samoukem. Jeho bratr byl varhaníkem v místním kostele a od něj se Jan od sedmnácti let učil hrát na tento královský nástroj. Zprvu se nevydal na cestu hudebníka; vystudoval pojistnou matematiku a informační technologie. Během studia se ale vedle varhan začal učit také na flétnu a zkoumat kompozice Janáčka, Hindemitha a Genzmera, protože ho lákalo komponování. Vzorem mu byl belgický skladatel a varhaník Flor Peeters (1903-1986). Ale opravdu vážně se pustil do psaní hudby poměrně nedávno, až v roce 2008. Přesto má na svém kontě již úctyhodnou řadu komorních skladeb, sice nikoli rozměrných, ale premiérovaných známými instrumentalisty a vokálními soubory. Základem nástrojového arzenálu jsou pochopitelně varhany a různé druhy fléten. A tak není divu, že jeho kompozice zní na festivalu La Côte Flûte Festival na břehu Ženevského jezera. Jeho uměleckou ředitelkou je totiž kmenová interpretka Karmanových flétnových partů, Švýcarka Carole Regue. Dalšími flétnistkami, pro něž skladatel hojně píše, jsou Florence Ursenbacher a Španělka Célia Gonzáles. Varhanní party pak často přenechává např. ruskému virtuózovi Denisi Fedorovovi.

A jako rozloučení s vánočním časem si poslechněme čtyřvětou skladbu, kterou mi exkluzivně pro HIS Voice Jan Karman poskytl – jmenuje se Pour Chasser le Diable, Drame Réligieux. Je inspirována náboženskou praxí vymítání ďábla. Základem první věty La Mélancolie je varhanní fuga s melodickým hlasem inspirovaným tzv. Ženevským žaltářem z roku 1565, dodnes známým v protestantských církvích; léčený člověk se podle něj musel modlit. V La Nosophobie (Air Ricercare) se přidává flétna, v následující části L´Exorcisation (Caprice) navíc ještě tenorový saxofon. Skladba vrcholí chorálem L´Euphorie…

https://www.ganuenta.com/comp/PourChasser.mp3

 

 


Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen...

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“...

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy...

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby...

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium...

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti...

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné...

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií...

MA

Vytváření prostoru pro novou hudbu...