- Inzerce -

Jan Karman a vymítání ďábla

Nizozemský skladatel Jan Karman se narodil v roce 1937 v nizozemském městě Colijnsplaat a v oboru komponování hudby je samoukem. Jeho bratr byl varhaníkem v místním kostele a od něj se Jan od sedmnácti let učil hrát na tento královský nástroj. Zprvu se nevydal na cestu hudebníka; vystudoval pojistnou matematiku a informační technologie. Během studia se ale vedle varhan začal učit také na flétnu a zkoumat kompozice Janáčka, Hindemitha a Genzmera, protože ho lákalo komponování. Vzorem mu byl belgický skladatel a varhaník Flor Peeters (1903-1986). Ale opravdu vážně se pustil do psaní hudby poměrně nedávno, až v roce 2008. Přesto má na svém kontě již úctyhodnou řadu komorních skladeb, sice nikoli rozměrných, ale premiérovaných známými instrumentalisty a vokálními soubory. Základem nástrojového arzenálu jsou pochopitelně varhany a různé druhy fléten. A tak není divu, že jeho kompozice zní na festivalu La Côte Flûte Festival na břehu Ženevského jezera. Jeho uměleckou ředitelkou je totiž kmenová interpretka Karmanových flétnových partů, Švýcarka Carole Regue. Dalšími flétnistkami, pro něž skladatel hojně píše, jsou Florence Ursenbacher a Španělka Célia Gonzáles. Varhanní party pak často přenechává např. ruskému virtuózovi Denisi Fedorovovi.

A jako rozloučení s vánočním časem si poslechněme čtyřvětou skladbu, kterou mi exkluzivně pro HIS Voice Jan Karman poskytl – jmenuje se Pour Chasser le Diable, Drame Réligieux. Je inspirována náboženskou praxí vymítání ďábla. Základem první věty La Mélancolie je varhanní fuga s melodickým hlasem inspirovaným tzv. Ženevským žaltářem z roku 1565, dodnes známým v protestantských církvích; léčený člověk se podle něj musel modlit. V La Nosophobie (Air Ricercare) se přidává flétna, v následující části L´Exorcisation (Caprice) navíc ještě tenorový saxofon. Skladba vrcholí chorálem L´Euphorie…

https://www.ganuenta.com/comp/PourChasser.mp3

 

 


Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka

Výlet do Vaxjö

O Nattramnovi, mýtotvornosti a prasečích nožkách.

David Thomas 1953–2025

Hovnajs. Odešel frontman Pere Ubu, zlý dědek amerického rocku.

Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.