- Inzerce -

Jazzové tajemství oregonských jeřábů rajských

Modrý jeřáb, čili jeřáb rajský, je indiány považován za symbol statečnosti. Kreativní jazzová skupina Blue Cranes z oregonského Portlandu přišla s novým, v pořadí již osmým a vskutku odvážným albem. Fúze jazzu, indie rocku, avantgardy a klasiky tu dosáhla té nejstatečnější podoby.

Kvinteto Blue Cranes vždy experimentovalo se svým zvukem. Pracovalo třeba se smyčcovým kvartetem (Swim, 2013), na předchozím albu Voices z roku 2021 hostovaly např. vokalistky Holland Andrews, Laura Veirs, Edna Vazquez a Laura Gibson. Základními atributy ale zůstaly kompoziční a instrumentální dovednosti a zvláštnůstky, včetně strhujících saxofonových tandemů.

Nejdříve vzniklo v roce 2004 kvarteto, jež vydalo o tři roky později debut Lift Music! Flown Music! V roce 2008 to bylo již kvinteto a sestava od té doby zůstala neměnná: Reed Wallsmith (alt sax), Joe Cunningham (tenor sax), Rebecca Sanborn (klávesy), Jon Shaw (kontrabas) a Ji Tanzer (bicí). Na svých albech ale pravidelně rozšiřovali nástrojový arzenál díky hostujícím instrumentalistům (kytaristé Ila Cantor a Timothy Young, členové Portland Cello Project a Paxselin Horns, violistka a houslistka Kyleen King, barytonsaxofonista Steve Berlin, basklarinetista Chad Hensel atd.). Nejinak je tomu i na novince, která vyšla také v barevné vinylové podobě. Kromě již zmíněného kytaristy Timothyho Younga tu hostují trombonista James Powers, flétnista John Savage a klarinetistka Nicole McCabe.

Album My Only Secret tvoří osm původních kompozic, jejichž autory jsou oba saxofonisté rovným dílem. Vložili do nich vlastní emoce a prožitky, zároveň více experimentovali s formou. Úvodní skladba Sloan oslavuje narození Cunninghamova dítěte. Jde o svižnou, vzrušující směs minimalismu a progresivního jazz-rocku s překrývajícími se saxofony, proměnlivou dynamikou a rytmickým tahem à la Jaga Jazzist. Následuje sice rozvolněnější, ale neméně naléhavá kompozice Semicircle, do níž autor Wallsmith vnesl prvky dvanáctitónové řady. Neustále se měnící tonální střed zceluje spodní drone a v neposlední řadě se tu zaskvěje výtečným sólem kontrabasista. Forward se naproti tomu neustále posouvá a vyvíjí, minimalistické sazby se tu střídají s melodickými témbry, kvinteto rozšířené o trombon, klarinet a flétnu zní jako celý orchestr. Sólově se tu vyznamenává Wallsmith. Následující Gaviota evokuje tvorbu Johna Adamse svými prolínajícími se melodiemi, zahuštěnými dechy (o trombon a flétnu), hutným tahem a rozverně perkusivním závěrem. Skladba Rhododendron představuje šťavnaté a proměnlivé spojení free jazzu, repetitivnocti, květnaté melodičnosti, ambientní příchuti a jazzové lyriky, protkanou kytarovými nitěmi. Tématem skladby jsou současné životní peripetie Wallsmithových rodičů. Sandbox naopak vyznívá neobyčejně syrově, má rozklížený noisový zvuk s přesahy až do indie rocku, proměnlivou hustotu a dynamiku. V Night In Montavilla kvinteto doslova sprintuje mezi fusion, free jazzem a power jazzem, aby se pak v závěrečném tracku Lonely Coyote rozlily barevné témbry a deska vyvrcholila až triumfálním vznícením a ponorem coby prodlouženou codou.

Blue Cranes: My Only Secret
Jealous Butcher Records (https://www.jealousbutcher.com)


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.