- Inzerce -

Letters From Sounds

Pražský label Blue Lizard právě vydal společné album Michala Rataje a Oskara Töröka.

Michal Rataj je ve své bohaté hudební tvorbě dlouhodobě rozkročen mezi klasickou kompozicí a experimentální elektronickou tvorbou. V rámci té druhé linie se pouští také do projektů s rozličnými umělci z oblasti jazzu a improvizace. S v Praze domestikovaným slovenským trumpetistou Oskarem Törökem spolupracoval napřed v moderně jazzové formaci Points-Rataj Quintet 2016 a následně v rámci komorněji laděného tria Hornscape se saxofonistou Lubošem Soukupem, které natočilo jednak eponymní album (2020) i soundtrack pro film Promlčeno (2022). 17. června spatřilo světlo světa CD Letters from Sounds, jež Török s Ratajem připravili pouze v duu. Obsahuje jedenáct tracků o délkách přibližně od jedné po osm minut, v nichž hraje velkou roli společná improvizace, ale najdeme tu i práci s připravenými melodickými či témbrovými tématy.

Oskar Török je v našich končinách asi nejvýraznějším představitelem současného přístupu k trubce, jak jej v posledních třech dekádách na světové scéně zformovaly osobnosti, jakými jsou například Nils-Petter Molvaer, Arve Henriksen či Erik Truffaz. Tito hráči rozšířili témbrové spektrum nástroje především o jemnější, prodýchávanější a „dřevěnější“ barvy i o větší zapojení práce s elektronickými efekty či samplingem a zároveň znovu další generaci jazzových hudebníků připomněli nutnost odvahy ke komunikaci s novými trendy vzešlými z žánrového kvasu na konci minulého století, boomu například world music, hiphopu, postrocku a taneční i netaneční elektronické hudby. Dnešní generace trumpetistů již nakládá s odkazy na styly těchto hudebníků podobně, jako se starší jazzoví hráči vyrovnávali třeba s Milesem Davisem, Louisem Armstrongem či s Dizzym Gillespiem. Törökův projev na této nahrávce je toho typickou ukázkou.

Ratajovy mnohovrstevnaté elektronické party si zachovávají snivě ambientní charakter a to i přesto, že se v nich často operuje také s členitými rytmy. Z postklubových beatů se ovšem struktura skladeb může rozrůst až na téměř orchestrální sazbu vrstvením syntezátorových ploch, rozličných manipulací s terénními nahrávkami a dlouhých dozvuků (třeba v I Is For Impact). Mezi perkusivně pulzujícími pasážemi ovšem narazíme i na komorněji laděné kusy, jimž často dominuje dialog trubky a klavíru, například v F Is For Faith nebo G Is For Gravity. K celkově abstraktnímu vyznění alba pak navádějí i další klíčová slova v názvech jednotlivých kompozic, například ticho, krása, čas, éter, klid…

Přes aranžérskou a postprodukční preciznost vyznívá Letters From Sounds jako nezávazné přátelské setkání dvou hudebníků s multižánrovým nadhledem, kteří si spolu zkrátka příjemně zahráli při vědomí dlouhodobé kompatibility jejich estetického směřování.

Michal Rataj & Oskar Török: Letters From Sounds
Blue Lizard (https://bluelizard.bandcamp.com)


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.