- Inzerce -

Londýnský Dinosaur mezi New Orleans a osobitou progresivitou

Na jazzovou planetu Zemi opět vtrhl britský Dinosaur. Svých deset let života oslavil třetím albem, tentokrát s akustičtějším zvukem. Progresivita zůstala…

Titul To the Earth se v portfoliu labelu Edition Records objevil 15. května. Kvarteto setrvalo v osvědčené sestavě: Laura Jurd, Elliot Galvin, Conor Chaplin a Corrie Dick. Oproti předchozím dvěma albům (recenze zde) je výrazně akustičtější. Jen občas Galvin užije syntezátoru, a to pouze ke střídmé podmalbě. Živou elektroniku zde nenajdeme už vůbec. O to více si může posluchač vychutnat kompoziční um trumpetistky Jurd, jednu předělávku ellingtonovky a společnou improvizaci všech čtyř aktérů. Ve všech sedmi skladbách to vře, vrní, kroutí, noří, vybuchuje, kdy nástroje spolu komunikují všemi způsoby, aniž by kdokoli z nich, byť na okamžik, polevil. I když hlavně Jurd, tentokrát i s basovou trubkou, či Galvin za pianem sólují, zbylí spoluhráči se nikdy „nesníží“ k pouhému doprovodu. Stále je tu co poslouchat, s každým opakovaným poslechem se odloupne další hudební plástev.

Více než jedenačtyřicetiminutové album otevírá titulní To the Earth. Je až neuvěřitelné, co všechno Dinosaur dokáže vystavět na hardbopovém základu! Atonální rozvolněnost, hravost až skotačivost rytmiky, jež nepotřebuje být robustní, aby byla hutná, každý člen kvarteta v podstatě sóluje ve čtyřech nepřetržitě proměnlivých vrstvách. V následující skladbě Slow Loris (česky Outloň váhavý) Galvin rozehraje monkovsky nabluesovělou parádu, až v srdci usedá, trubka je zprvu temnější, v hlubší poloze, ale postupně propadne vlnám emocí. Napadá mne, že kdyby to hrál někdo jiný, byla by z toho sice výtečná, ale přece jenom obyčejná swingovka. V Mosking kvarteto pracuje s notně rozvolněnou strukturou, s melodií rozsekanou napadrť, v níž není nouze o zdánlivě „nelogické“ nástrojové party včetně strhující bastrubky. V samotném závěru pak všichni hrají jakoby ztrhaně. Skladba Held By Water je postavena na umném střetu zatěžkané trubky a bicích s bezmála romanticky lyrickým pianem a kontrabasem hraným smyčcem. Ovšem než se ozve dronový spodní proud tvořený klavírními strunami, pak nastupují šamani. Převzatý standard Absinthe (Billy Strayhorn) je náležitě nervní, zároveň jasnozřivý; kontrabas maluje, bicí znějí jako rozhašené staré pendlovky, trubka evokuje místy Ellingtona, onde Dona Cherryho, v závěru Dinosaur ukusuje z raného neworleánského jazzu. K hardbopové klasice se nejvíc přimyká Banning Street Blues, což dává posluchači šanci nadechnout se při nekomplikované jízdě s dravými sóly. Finále v podobě tříminutové improvizace na baladické téma „For One“ je ale opět zpátky v progresivním zvuku; navíc v hlavní lince, kterou obstarává trubka, je metamorfován vývoj jazzu od New Orleans po free-jazz.

Dinosaur: To the Earth
Edition Records https://editionrecords.com/


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.