Tiché ohně v norských lesích

  

Na norském labelu AMP Music & Records vycházejí vskutku pozoruhodná debutová alba mezinárodních uskupení muzikantů s mladou krví. Nejinak je tomu i v případě desky Forests norsko-italského kvarteta Silent Fires, která spatřila světlo jazzového světa 6. prosince.

On to tak úplně není jazz, neboť kapelu tvoří absolventi Norské hudební akademie v Oslo, kteří studovali také vážnou hudbu a skandinávský folklór. A i když zhusta používají elektroniku, jejich hudbu nelze zařadit do electro-jazzu či nu-jazzu.

Zpěvačka Karoline Wallace patří mezi experimentální vokalistky (působí třeba v bergenském sextetu Molecules a v Lang Winter, oktetu z Oslo, zaměřeném na fúzi staré hudby a jazzu). Trumpetistka (se živou elektronikou) Hilde Marie Holsen v loňském roce natočila již druhé sólové album Lazuli (Hubro Music), jež patřilo ve Skandinávii k nejlepším experimentálním počinům roku. Houslista a perkusionista Håkon Aase natočil předloni na značce ECM skvostné album Ravensburg s Mathiasem Eickem, spolupracoval též s Chickem Coreou, Patem Methenym, Manu Katché, Iro Haarlem a Jacobem Youngem. Lídr kvarteta, italský pianista a skladatel Allessandro Sgobbio (mimochodem žák Mishy Alperina), jenž debutovou nahrávku také produkoval, figuruje již na desítce autorských alb, včetně těch, jež natočil se skupinami Debra´s Dream Sextet a Charm Trio. Silent Fires na debutu vytvářejí jedenáct akusticko-elektronických fragmentů s texty a náladami značně spirituálními, usebranými, občas ale i znepokojujícími…

Album otevírá En Astheneía, zvukomalba na nejrůznější duchovní texty (v angličtině), včetně Žalmu 27, tedy Žalmu Davidova. Zpěvačka nakládá se svým hlasem podobně jako Norma Winstone či Julie Tippetts, dokáže použít také meditativně narativní hlas, čemuž se přizpůsobuje i hudební doprovod, více akustický, kdy elektronické efekty jen nahrazují zvuky naturální, s proměnlivou dynamikou a s patřičnou gradací. Dvakrát je na albu zhudebněn text z pera Reného Guénona, francouzského spisovatele, filozofa, metafyzika a mystika první poloviny 20.století. Ve From the Entrance of Love zpěvačka recituje do elektroakustických špinavostí evokujících cosi jako výbuch a následný požár; poté vytane výrazné melodické téma hrané pianem a houslemi, do něhož vokalistka šeptá. Titulní Silent Fires čerpá z ambientu, křehkého jako sklo, a trubka jej naplňuje éterickou mlhovinou. V Luce della perfezione zhudebnil Sgobbio část z tzv. Koptského evangelia Egypťanů, čili verze ztracené Svaté knihy Velkého neviditelného ducha, základního kamene gnostického učení. Skladba je to výsostně meditativní, křišťálově akustická, s ponorným zpěvem a klavírem jako z nejkřehčího Arvo Pärta. V The Light of the Light se k další citaci z Koptského evangelia přimknuly verše irského klasika Williama Butlera Yeatse; zpěv tu zprvu zápasí s bezmála free-jazzovým klavírem, elektronickými ruchy a dechem skrze trubku, aby nakonec zvítězil pravidelný tok s vokálem, byť narušovaným elektronickými cákanci. Buddhismem je inspirována kompozice Prajná, křehká, nadýchaná jako pavučina, s nádherným houslovým sólem. Nechybí hutná elektroakustická miniatura Love, stejně tak strhující sólový klavír v čistě instrumentální skladbě Qáf. Tři skladby si Sgobbio sám otextoval. Similar Lymphs čerpá z minimalismu, v Banyak pracuje kvarteto s ambientním proudem, který postupně zahušťuje a graduje (a klavír víří jako zběsilý). Alla volta del sole je zpívána v italštině a zní téměř jako modlitba; táhlé, niterné zpěvy se noří do ambientních návalů na minimalistickém podkladě, s vyhrávkami trubky a klavíru, takže to opravdu zní jako vzývání Slunce, jak naznačuje název skladby. Úchvatné finále alba!

Silent Fires: Forests
AMP Music & Records http://www.ampmusicrecords.com/