- Inzerce -

Uthando: Nenutits

Již od roku 2019 se na naší jazzové scéně pohybuje sedmičlenný projekt Uthando, 1. prosince loňského roku vydal své již druhé album, opět pod hlavičkou vydavatelství Ma Records, které v posledních letech nejaktivněji mapuje dění na mladé jazzově avantgardní scéně.

Členy kapely pojí nejen žánrový zájem, ale i přátelství především skrze studia na Konzervatoři Jaroslava Ježka, i proto si zvolili název Uthando, což v jazyce Zulu znamená láska. Již na první eponymní desce (2020) nám kontrabasistka Klára Pudláková, vokalistky Kateřina Vacková a Anežka Matoušková, houslistka Jana Havláková, saxofonista Jan Michálek, klavírista Jan Pudlák a bubeník Jakub Švejnar sdělili, že je zajímá tvorba a interpretace náročnějších a členitějších skladeb, jež umožňují propojení mnoha rozličných inspirací a jejich využití v kompoziční výstavbě i ve volné či různě řízené improvizaci. V devíti většinou kolektivně vytvořených skladbách tak míchají vlastní odstíny z palety nejen celých jazzových dějin, ale i dalších žánrů, ve vyváženém poměru vážnosti i hravosti, jak ostatně naznačuje i název alba, Nenutits.

Otevírá jej více než pětiminutový kus Běh nefideksja, vícehlasý hymnus v něm střídají sólové, především vokální improvizační vstupy, aby se ve druhé části chopilo vedení především zadumané kontrabasové ostinato, okolo něhož si pak kapela vybuduje cestu od komorního instrumentálního tématu až k houstnoucím rytmickým strukturám. Jako jisté programové prohlášení lze pak chápat následující více než osmi a půl minutovou skladbu Music for Uthando. Z proaranžovaného kolektivního groovu a melodicky klenutého dvojzpěvu se tu dostaneme i k jakémusi postbebopovému sprintu, rozvolněnějším improvizacím, aby nakonec závěrečný návrat k tématu připomněl třeba i blízkovýchodně laděné nálady skladeb Johna Zorna pro jeho formace Masada. K podobně „masadovskému“ vyznění ještě silněji směřuje i kompozice Love and Dance, ale i tehdy si Uthando zvládají udržet svůj osobitý aranžérský rukopis daný ostatně již nepříliš obvyklým nástrojovým obsazením. Ve skladbě Smíření bychom tak zase mohli posuzovat, zda inspirací pro některé motivické kombinace nebyla náhodou první alba Mahavishnu Orchestra, ale vzápětí si uvědomíme, že šlo jen o pár střípků z kaleidoskopu nápadů, který hned do sousedství organicky prováže i komorní zvukově hledačskou pasáž, hrátky s polyfonií či s romantickou estetikou, na skočné či hypnotizující rytmy se tu pak také dlouho nečeká. Každý kus na desce zkrátka vypravuje svůj vlastní hudební příběh, vždy s nečekanými zvraty.

Na této desce si lze užít spoustu nápaditých aranží, skladatelských či improvizačních nadžánrových fines, pozoruhodnou souhru i osobité hráčské výkony. Vřele doporučuji k poslechu.

Uthando: Nenutits
Ma Records (https://marecords.bandcamp.com)


Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.