- Inzerce -

Videa na víkend – Mozart, čili MocUmění

Tento víkend budeme klasičtí. Vídeňsky, respektive salzbursky klasičtí. A zahraje nám k tomu ten nejklasičtější klasik, Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart, jenž ve středu oslavil úctyhodné 260. narozeniny.

Jako znělka nám poslouží In Re don Giovanni Michaela Nymana, radikální simplifikace materiálu z „Katalogové árie“, v níž sluha Leporello vypočítává milostné „zářezy“ svého pána.

A ještě jedna čistě zvuková vložka: Takto zní zvonohra v Mozartově rodném Salzburku

Bernhard Lang napsal operu I Hate Mozart k minulým Wolfiho kulatinám (recenzi najdete v HV 1/2009).

Mozarta máme zařazeného jako skladatele. Jaký byl ovšem jako improvizátor? Tuto otázku rozebírá ve své přednášce americký muzikolog Robert Levin.

A na Mozarta improvizující Uri Caine.

Byl Mozart předchůdcem Cageových náhodných operací? To ne, ale jeho “stavebnice”, v niž se pomocí hodů kostky skládají předpřipravené fragmenty do nových kombinací je pěkná společensko-hudební hříčka.

 

Že byl Wolfgang rošťák, to víme z jeho korespondence, kde nešetří skatologickými poznámkami. Z podobného ranku je i jeho krásný kánon Leck mich im Arsch, v překladu Vyliž mi…

 

A na závěr jeden Mozart český, Mozart K


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.