- Inzerce -

Videa na víkend – Xenakis, trombón, Homér

Pátého listopadu budou v Praze hrány orchestrální pecky Iannise Xenakise, což slibuje mimořádný zážitek. Tak se na něj připravte.

Původem byl z Řecka, ale většinu života prožil ve Francii, byl vystudovaným architektem, ale proslavil se jako tvůrce nezaměnitelné hudby. Tolik v kostce Iannis Xenakis, skladatel, jehož hudba se popisuje jen těžko, ale většinou přináší silný zvukový zážitek. Zároveň to není hudba snadná – pro interprety, ani pro posluchače – pročež se hraje, alespoň v českých zemích, zřídka. A platí to ještě více pro hudbu orchestrální. Přimět několik desítek orchestrálních muzikantů, aby se zodpovědně utkali se nadmíru hustým pletivem Xenakisových kompozic, není snadné. Před několika lety založené mezinárodní těleso Ostrava New Orchestra je ovšem týmem vhodným právě pro takové úkoly. A díky tomu se můžeme těšit na koncert, který se odehraje 5. listopadu v sále pražského Centra současného umění DOX a který pořádá Ostravské centrum nové hudby. Název koncertu je hezky návodný – Zásadní Xenakis. Zazní na něm tři orchestrální díla pod taktovkou Petra Kotíka. Na takovou hudbu je lepší chodit poučen, proto věnujme víkend taktické přípravě.

Ata z roku 1987, hezky s partiturou.

Zvukomalebný název Troorkh v sobě skrývá obsazení kompozice z roku 1991: trombón a orchestr. V době svého vzniku byl označen za „prakticky nehratelný“, mimo jiné vzhledem k obrovskému tónovému rozsahu.

V Praze bude sólistou William Lang a ten natočil pro tuto příležitost krátkou pozvánku, na níž můžete slyšet právě úvodní tóny skladby.

Aïs z roku 1980 je pojatá jako dvojkoncert pro baryton a perkuse. Zpěvák přednáší starořecké texty Homéra a Sapfó, které se většinou týkají smrti. Aïs je mimochodem ekvivalentem jména Hádes. Poslechněme si jedno archivní provedení z Ruska.

 

Xenakis sólistovi mimo jiné předepsal křik inspirovaný voláním středomořské poštolky symbolizující „hlas Osudu“.

Vokální part byl původně určen pro řeckého zpěváka Spyrose Sakkase, který se objevil i v jiných Xenakisových dílech.

V Praze se role ujme Holger Falk, jenž se s Xenakisovými nároky vyrovnal třeba v Oresteie.


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.