- Inzerce -

Birchall / Smal / Webster: Drop Out

V londýnském Drop Out Studio se v loňském předjaří sešlo hvězdné britsko-nizozemské trio Birchall/Smal/Webster, aby natočilo album Drop Out; to vyšlo v digitální podobě a od 17.března bude k mání také jako MC v limitovaném počtu 150 kusů. Bubeníka Rogiera Smala, tohoto průkopníka jazz-punku z Amsterodamu, jsem představil již před rokem v souvislosti s výtečnou nahrávkou s Ryoko Ono (Wood Moon, naše recenze zde). Kytarista David Birchaly je hybatelem improvizační scény v Manchesteru a saxofonista Colin Webster je Londýňan, jenž prošel roztodivnými fúzemi s Anthony Joseph Spasm Band, nizozemským triem Dead Neanderthals a v elektroakustickém duu s Grahamem Dunningem.

Drop Out obsahuje dvě rozměrné kompozice. Drop je tvořena nekompromisní volnou improvizací všech aktérů, při níž se boří veškeré hranice. Webster plive staccatové fráze jak puštěný ze řetězu, Birchaly zahušťuje tok až apokalyptickým magmatem a Smal všechno ještě drtí nečekanými rytmickými erupcemi. Přesto je patrné nade vší pochybnost, že trio nepřestává pracovat s proměnlivou strukturou, výrazem i dynamikou. Hudba je to sice divoká, kvílivá, zahlcená hlukem, ale ani v největší změti netrácejí muzikanti kontrolu nad svými nástroji či v komunikaci mezi sebou. Trio dokáže také pracovat s prodlevami, ostrými zlomy, dokonce s drony, do nichž občas uniká saxofon, který navíc proměňuje zvukovou barvu, a dokonce i s pravidelným tepem bicích. To se protagonisté nadechují, aby se osvěženi vrhali do nových, ještě rozbouřenějších vod. Zvuk také příjemně pění, a to v pasážích jakéhosi usebrání, ponoru, zniternění…

Out odstartují kravské zvonce, posléze širší škála perkusivních zvuků. Bicí postupně kypí a přidá se altka v lyričtější poloze, s ostrými dlouhými tóny. V půli náhle ticho a pak vybuchne celé trio. Ačkoli hra tria je až do extatického vyvrcholení skutečně bezuzdně eruptivní, mezi aktéry funguje strhující interakce, a jde tudíž více o trialog než souboj tří…

Birchall / Smal / Webster: Drop Out

Astral Spirits (https://monofonuspress.com/astral-spirits)


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.