- Inzerce -

PRINT & Friends: Transformation

7. září vychází na nezávislém pařížském labelu Connexe Records nové album (v podobě CD v digipacku, digitálně bude uvolněn až v listopadu) francouzského souboru PRINT & Friends, jednoho z četných projektů saxofonisty a skladatele Sylvaina Cathaly – zove se Transformation a jde již o šestý titul tohoto ansámblu.

Tenorsaxofonista Sylvain Cathala patří k nejvýraznějším postavám na scéně experimentálního jazzu ve Francii. Čile koncertuje a nahrává v různých formacích, nejčastěji v triích a kvartetech, kde uplatňuje neobyčejně plodnou autorskou invenci. Soubor PRINT & Friends sestavil v roce 1996 z dalších výtečných instrumentalistů, s nimiž se potkal při hraní v klubech a na festivalech nejen doma, ale též v zemích Beneluxu, Skandinávie, Pobaltí, taktéž severní Afriky. Čas od času má prostě nutkání psát hudbu pro početnější ansámbly, kde může nejlépe spojit kolektivní a individuální kreativitu, pohybující se mezi hard-bopem, avantgardním jazzem (včetně free-jazzových východisek) a soudobou vážnou hudbou. Nejnovější album Transformation natočil s plejádou jazzových čtyřicátníků, tedy svých generačních vrstevníků – osmičlenný soubor tvoří vedle lídra Stéphane Payen (altsax), Jean-Philippe Morel (kontrabas), Franck Vaillant (bicí), Alain Vankenhove (trubka), Sébastien Llado (trombón, tuba), Giles Coronado (kytara) a Benjamin Moussay (Fender Rhodes). (Mimochodem, posledně dva jmenovaní hrají s fenomenálním klarinetistou Louisem Sclavisem v jeho Atlas Triu!)

Téměř šestačtyřicetiminutové album Transformation obsahuje pět Cathalových kompozic a patří k tomu nejlepšímu, co se letos na poli experimentálního jazzu urodilo; to říkám rovnou, bez obalu. Pokud se hovoří o tzv. telurické rytmice, pak je to tady – máte pocit, jakoby se hudební tok měl rozpadnout pod náporem rytmických poruch. Také polyrytmické plochy s asymetrickou sazbou dechových nástrojů, kytary a elektrického piana vzbuzují mnohdy úžas! Poslech se tak stává dobrodružným výletem, aniž byste k tomu potřebovali acidová povzbuzení. Výletem napříč multi-jazzovým veletokem, notně napájeným i odjinud…

Tak třeba v úvodní kompozici Enée´s Story, byť značně rozvolněné, slyšíme inspirace elektrickým jazzem raných sedmdesátých let i soudobou vážnou hudbou, místy zahřmí rockový riff, v závěru pak dokonce ambient a elektroakustická coda. Následující skladba Phases Of Gravity má zase hodně blízko k alternativnímu rocku (s podobným tahem jako třeba náš MCH Band); dozajista pak nepřeslechnete vášnivým smyčcem zahuštěné kontrabasové sólo, značně zašpiněný trombón a skoro vražednou gradaci hutných dechů. Bezmála bigbandové sazby vévodí skladbě Round The Shrine, než se tok změní v líně valivý proud, z něhož se vyloupnou sóla trubky, tenora a dechberoucí altky, při nichž dochází vespod k fascinujícím zpožďovacím rytmickým fázím podobně jako v minimalismu. Be-bopovým tématem, samozřejmě ale patřičně rozsekaným, je sycena téměř jedenáctiminutová kompozice Eternal Whispers. Sazby dechů mají až metalový tah, přičemž kytara zprvu jen minimalisticky repetuje, než zaburácí ve vypjatém sóle. Blýsknou se zde také pan kapelník a vskutku virtuózní basista, ke slovu přicházejí i zappovské složitosti. Závěrečnou skorobaladou The Frozen God se nese znepokojující lyrické téma v lynchovském duchu, které postupně houstne a dynamizuje (za pomoci trubky hrající výrazná ostinata) v expanzi čehosi, co by se dalo nazvat futuristickým jazz-rockem…

Vezměte zavděk hudební ukázkou staršího data, novinka není zatím k dispozici: 

 

PRINT & Friends: Transformation

Connexe Records (https://connexesphere.com)

 

 

 


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.