- Inzerce -

Videa na víkend – Heiner Müller

My jsme lid, Hamlet je stroj, muž je ve výtahu.

O víkendu se v Rakousku hrál muzikál Wir Sind das Volk, pod nímž je podepsána lahůdková autorská kombinace. Slovinská skupina Laibach totiž zhudebnila texty německého spisovatele a dramatika Heinera Müllera (1929–1995), který měl vždy blízko k zajímavé hudbě. Premiéra světová se konala již minulý rok, ale to nám nezabrání věnovat tento víkend několika literárně-scénickým krásám spjatým právě s Heinerem Müllerem.

Zde tedy nejprve ochutnávka z díla Wir Sind das Volk, jež mělo rakouskou premiéru poslední srpnový den na festivalu v Klagenfurtu…

…a ještě trailer.

V 90. letech si Müller udělal výlet do světa romantické opery a režíroval Tristana a Isoldu od Richarda Wagnera.

Hamlet-stroj, tedy Hamletmaschine, patří mezi již zklasičtělá díla v rámci moderního divadla. Slavné je samozřejmě provedení s hudbou Einstürzende Neubauten, ale v roce 2003 se ho chopilo i pražské Národní divadlo a jak si vzpomínám, Richard Krajčo v tehdejší inscenaci ukázal, že v něm vedle popového pseudopoety je i opravdový herec. Tady hamletovské fragmenty zpracovává berlínská (post)industrialistka Gudrun Gut.

Tady celé oratorium Georgese Aperghise.

A kousek z operní verze Wolganga Rihma.

Jedna z nejčastěji uváděných Müllerových her, Quartett, což je originální variace na slavný román Nebezpečné známosti, se naopak v operu proměnila v rukách italského skladatele Lucy Francesconiho.

Setkání dvou Heinerů, Müllera a Goebbelse, a výkvětu newyorského downtownu. Der Mann im Fahrstuhl.


O deskách (ne)zakázaných

Kniha Česká rocková alba. Zákazům navzdory 1969–1989 přes veškerou čtivost nezodpovídá základní otázky podzemního pohybu nahrávek a samotné definice „zakázaného“.

Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.