- Inzerce -

Dokonale hmatatelný mikroPULS

Nová formace německého saxofonisty Gebharda Ullmanna spojuje jazzový drive i s mikrointervalovou kompozicí.

Ullmann ve svých projektech propojuje preciznost s důmyslnou vynalézavostí. Nejinak je tomu i u kvarteta mikroPULS, v němž se znovu setkal se svým někdejším spolupracovníkem, pianistou Hansem Lüdemannem, a do party dále přizvali své osvědčené sidemany – kontrabasistu Olivera Potratze a bubeníka Erica Schaefera.

Hrátky s mikrotonalitou se tu skvostně snoubí s poctou kořenům afro-amerického jazzu a původního blues a vše do sebe skvěle zapadá. Všechny skladby mají bez ohledu na tempo obrovsky odpíchnutou dynamiku, působí naprosto organicky a harmonické zvláštnosti jim dodávají pel výjimečnosti. Vlastně je tu stejně silně cítit evropská klasická i jazzová tradice, ale obě posunuté do větší pohodové odvázanosti, i když hudebníci prý tentokrát skutečně dlouze cvičili, aby jednotlivé kompozice vypilovali do dokonalosti.

Všechno tedy prostě šlape, jenom si nejednou uvědomíte, že nějaký nástroj zní zničehonic dost ulítle. Bývá to především piano, které jako by se rozklouzávalo do stran, občas je ostatně virtuální, vysamplované do laptopu. Ale ani těmihle triky se nevytrácí naprostá přirozenost a spontánnost. Mnohdy se tu na nás ozve až živelná taneční hudba, i při náročném konceptu nejde ve výsledku o žádný akademismus či vykonstruovanost. Album má silný tah na bránu i přes desítky různých mikroúkopů a mikrohlaviček.

mikroPULS
Intuition (www.intuition-music.com)


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.